Encik Suami Yang Hebat Menterjemah

dalam satu ketika yang dulu, adik aku a.k.a Maksu Icad ade hadiahkah sebuah buku cerita ni kat icad.

pastu kalau rajin, aku bace2 kan la kat icad. buku tu in english, so bace je dalam english.

tapi sebab cam da 8 juta kali bace, bosan la plak, aku pun cuba la translate BM.

tajuk pun da susah da. ‘My Froggy Valentine’.

em…tapi aku belasah je tuka jadik ‘Valentine Katak Ku’. (amacam, boleh?)

da baca2 tu, sekali terjmpa cabaran pertama.

‘the 1st frog turned into a troll’.

errr… ‘katak pertama bertukar menjadi..err..’ (troll? ape binatang dalam BM?)

then semakin mencabar nak translate.

‘the 2nd frog turned into a goblin’.
‘the 3rd frog turned into a hairy beast’

allah, sudah… ape nak translate sumer menatang ni.

last2 aku gibab, hoho.

tapi nasir sgt berjaya! walaupun aku selalu rasa lemah semangat dengar dia baca buku kat icad, sebab suara dia cam malas2, baca ala kadar, nada pun x de (huh) tapi sangat berjaya plak mentranslate sesedap rasa.

di satu pagi yang hening, tatkala aku pura2 tido bila icad kejut ajak main (e eh, kejinya mak icad ni), dengar la nasir layan dia sambil baca buku tu.

‘katak pertama bertukar menjadi orang buruk (troll)’
‘katak kedua bertukar menjadi babi (goblin)’
‘katak ketiga bertukar menjadi resakse berbulu (hairy beast)’

amacam? hebat kan suami aku T_T

macam nak mati aku tahan gelak. pastu aku jeling dia tajam. dia pandang aku then balas:

‘ape? anak bukan tau pun. lagipun mmg orang ni lukis goblin ni cam babi’

haih, memang sangat hebat.

2 Responses to “Encik Suami Yang Hebat Menterjemah”


  1. 1 Mou December 27, 2010 at 9:37 pm

    Goblim ialah seekor babi gemok! Hohe

  2. 2 Amanda Eltiqaz January 6, 2011 at 11:30 pm

    Hahahaha…apa la..dy gelak guling2 baca. Org pun tak terpikir la nak translate troll tu apa.. orang buruk rupanya..hahaha!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Archives

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 4 other followers


%d bloggers like this: