not-so-good parents

ade baby memang seronok…tapi ade masa, seronok gak mengelat dari jaga baby~~~

mengelak part 1

kitorang nak keluar, so aku naik atas dulu untuk mandi dan brsiap, and nasir jaga baby. lpas mandi, sayup2 dr atas aku dengar sore baby nanges. aku jenguk dr atas –

aku: by, anak mengamok ek?
suami: aah.
aku: err…camtu i lagi 2 jam la yer nak siaapp =p
suami: isk…kejinya!
aku: emm..carik tali pinggang ni, tak jmpa.
suami: alaa, pakai je tali rafia. same je.
aku: o ye ker? kalau tali rafia, sebab nak pasang semua, ade sejam lagi kot i turunn.
suami: ….. takper la, camtu skrg jugak i pegi beli kan belt baru.

kadang2 nasir juga akan menggunakan taktik keji nak suh aku pegang baby.

suami: bie… u tak jeles ke i pegang baby lamer2 nih…
aku: tak pun.
suami: btul x jeles nih? i nak bagi u quality time dgn anak nih..
aku: takper2…i sanggup beralah. siler la u quality time dengan dia~~

hoho. bakal2 parents, jgn la menjadi keji seperti kami, wahaha.

updet baby~

umur dia baru 4 bulan stngah, tapi baju da boleh pakai untuk 6-12 bulan. baju2 sumer byk yang ok lagi, tapi sluar ketat2 da. berat dia skrg 7.7 kg. pampers da pakai saiz L untuk 8 kg – 13 kg. sedikit sbyk, aku mrasakan..memang aku terlebey feed dia kott…

aku da stat bagi makan. belikan nestum baby bese tuh, dlm RM 5+. dia takmo. belikan brown rice yg RM8+ baru makan selera.. aduhaiii….bangkrap la mcm nih.

naseyhat lagi

aku selalu kalau skrg jmpa kawan2 tgh pregnant, mesti salah satu nasehat aku, suh beli breast pump awal2 (before melahirkan). sebab2nya:

1 – 1st week bese memang mengalami bengkak susu, mgkin kerana over production. so nak mengelakkan kesakitan yang amat dan dari demam, siler la pam

2 – untuk ibu2 bekerja, siler la pam dan prektis AWAL2 bagi susu badan dlm botol. kalau tak prektis, naya la anda sebab nanti baby da tak mo minum dlm botol da. camner nak pegi keje?

true story: ade 2 kawan aku da baby dia tak mo botol langsung. sorang tu ok la, sebab dia housewife. sorang lagi nih? time pagi, before anta anak, susu baby dulu. tghari balik plak, susu kan. petang amik baru sekali lagi. kesian tengok. dia pam2 letak dlm botol pun tak mo da. in between pukul 8 hingga 12 tghari tuh, kalau lapa, nanges aje la baby =c

3 – mengelak kan baju basah dngan kadar kterlaluan. baby minum, tidak bermakna time tu baru susu keluar. yer, lbey pada macam pili yang x tutup rapat, sntiasa kluar.

4 – kalau demam, elok la pam and suh orang len bagikan. peluk2 baby takut jangkit plak.

8 Responses to “not-so-good parents”


  1. 1 momo November 16, 2009 at 12:25 am

    hoho.. mak c malash.. blikan laa baby walker.. leh laa die jalan2 sorg2 kat rumah takyah dokong.. (err da ckup haul ke nk baby walker pun? =o-)

    yeay, icad pun high taste bab mamam2 nih tau.. huh.. ape baarang nk kasi RM 5 nye.. “gatal2 mulut aku makan”, kate icad..
    msti la nk makan RM 8 nye.. baru laa rase Saisaki sket..

    ehem2.. ibu2 yg demam.. kalau tak larat pam.. bapa2 pun leh tolong “pam” kasi baek.. =p

  2. 2 beluncas November 16, 2009 at 12:31 am

    *slap2* bawak2 istighfar la mo~~~ ngarut2 aje..cess.

    btw, lom leh buh dlm walker. dia lom pandai duduk. da pandai sok leh la. tp walker ni bahyer sket…kene tgk2 selalu

  3. 3 enoll November 16, 2009 at 10:00 pm

    1. tektik mengelak memang kejis~
    2. baby taste mahal, ni kena perhati betul2 ni.
    3. aku tak paam nasihat num 3

  4. 4 beluncas November 17, 2009 at 1:06 am

    takper nol…lom masenyer untuk phm. da tiber time sok, phm punyer.

  5. 5 zaliha November 18, 2009 at 1:50 pm

    byknya nasihat berguna jme..utk bakal1 ibu…hehe..share lagi erk..
    tembamnya anak ko jme…geram nak cubit2…

  6. 6 beluncas November 18, 2009 at 9:50 pm

    ko jgn cubit2 liha~~~ nanti dia ngamok sape nk pujuk, huawawa. babe, da tau lom, baby girl ke boy?

  7. 7 [re-arrange] November 22, 2009 at 5:45 am

    komen aku lebey kurang sama dgn enol. #1 – anda memang kejis. #2 – high taste sungguh baby ko. isk.

    #3, komen kat enol nye komen; kita takleh paham dowh pasal kita tiada ability utk memberi susu. wahahahaha😛

  8. 8 fananina December 8, 2009 at 12:04 am

    haaaaa..tgk tu degil..aku ckp bagi makan nasi je…kan da banyak belanja..baby pon gemuk..wahahaha :))


Leave a Reply

Archives

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 4 other followers


