Week 33: Love your mother (and jgn derhaka!)

Hari ni aku amek cuti. satu sbb rasa penat sgt2, and dua sbb emosi tak stabil,haha.

So, buat sekian lamanya, sbb menjelang tghari, da bosan plak x de mende nk wat. baru la berkesempatan nk memvisit blog rakan2 yg len. haih, byk btul story aku da miss!

alang2 tu, meh aku pun update sket sbyk story aku. minggu ni kira da masuk week 33 da. perut mmg besar tersgt. terkecik ati aku sbb ade org igt aku ngandung twins =c n since 3 4 minggu yg lepas, bila aku ckp aku due lambat lg..org mcm terbeliakkan mata n ckp “eh igtkan da nk dkt da!”. yea, thank you guys for your honesty… =/

rakan2 seusia yg belom berumah tangga or hampir berumah tangga pun kelihatan excited n tanya mcm2. tapi dorang luper kot aku pun ni la fes time nk branak nih! lalu muncul la soklan2 sperti “eh nnt masa deliver, dia bius abes x?”..”camner nk tau klu da tiber masa dia nnt?”…”brapa lama selalunya amik masa baby tu nk kuar?”.. hohoho…. tp sedaya upaya aku, dari mana2 website or buku2 yg aku baca..aku jawab je la, dgn pengetahuan terbaik yg aku ada =)

ttg perubahan2 plak, selain pengembangan perut yg riang, muka pun berisik. jln or ckp or mkn sket, sumer wat aku termengah2, mcm baru pas berlari2. berat baby nih, mmg trasa, sometime nk jalan laju sket, prut dan2 jadi senak. tido mlm mmg x nikmat da. sbb da susah nk beralih posisi and nak bgn turun dr katil. lama2 leh ade muscle tgn aku nnt (kene byk menggunakan otot tgn skrg, kalau tak perut rasa sakit).

awal2 rasa baby tendang dulu, epi semacam. sbb rasa dia cam perut kene cucuk2 manja je. skrg ni, btul2 rasa “eh anak aku ni tgh karate2 kot dlm nih”. kalau tiber2 dia beralih posisi, huish..mmg sakit. rasa cam nk jengah dari pusat aku and ckp “eyp, baby duk setempat je la, leh x?”. tapi mara2 pun, mmg la syg. bila dia x bergerak lama sgt, jantung rasa cam nk putus.nk cpt baby gerak2 lik.

berdiri lama sgt mmg x leh. kaki aku so far ok, selain dr the occasional cramp mlm2, takde la kaki mengembang, urat terkuar2 ke. cuma bila berdiri lama tuh, perut rasa cam berat sgt. tp kdg2, klu da kt dapur, kene gk berdiri lama.

sumer kesusahan ni la wat aku sayu trigt mak aku ari2 tuh. byk tul dosa aku kt dia dulu, skrg klu pikir lik, klu baby dlm perut ni nnt nakal2..mesti aku pun sedey giler. mengandung bkn senang. nak lahirkan lg nanti, Tuhan aje la tahu.

mgkin anak lelaki x kan leh phm kot prasaan ni. at least, anak perempuan, da smpai thp stage aku nnt, akan de la keinsapan gk. mgkin sbb tu klu dlm Islam, anak lelaki mmg kene patuh pada ibunya. klu perempuan, suami dulu baru ibu.

perasaan nk jd mak ni mmg len. aku leh phm sgt2 prasaan rakan2 yg da lama kawen tp susah nk pregnant, yg keguguran or baby mati selepas lahir. takde satu pun dr kesedehan ni yg lebey besa dr satu sama len. as a mother, kalau ilang anak tu, sedeh nya ttp tramat sedey. tak kira la yg ilang anak dlm perut, yg baru lahir, even mak yg ilang anak da besar panjang umur 20 thn pun mesti la sgt sedey!

trigt nenek aku, yg 2 thn lepas, anak angkat dia meninggal, pada usia muda umur 17 thn. dia punyer sedey, smpai ari nih tak sembuh lg. tu baru anak angkat tuh…. =/

kalau dulu, sebulan sekali je aku kene g antenatal checkup. skrg da stat 2 minggu sekali. dlm ati de risau2 sket, sbb da dua kali scan, kepala baby mmg kt bawah da. takut gk aku klu tiber2 terdeliver awal sgt. at least aku nk tunggu aku da balik melaka dulu.

btw, aku fly 5hb 6 nih. aku amek unpaid leave sebulan. for the sole purpose aku nk rest byk2 (aku rasa aku x cukup rest kt sini), x mo pikir pasal keje or pape da lg. aku tau ramai member2 yg kawen 6hb 6 n 7hb 6 tuh..and  jugak pada minggu berikutnya. awal2 lg aku mntak maap, mgkin x berkesempatan kot aku nk gi. dgn condition aku yg skrg nih, and aku rasa aku nk spend byk masa ngn family aku. dr bulan 12 pindah bintulu ritu..ni baru fes time aku nk balik umah.

kepada sumer, doakan la sumer slamat n lancar bg aku. klu x selamat tuk aku pun x per, tp aku nk baby ni selamat. doakan yer sumer =)

16 Responses to “Week 33: Love your mother (and jgn derhaka!)”


  1. 1 fadz~ May 21, 2009 at 6:32 am

    Jme… yeay, first commenter..

    Aku doakan mung selamat melahirkan “anak sedara” yg comel buatku..InsyaAllah n mudah-mudahan everything will be fine.. Amin..

    InsyaAllah, aku pegi lawat mung nnti.. =D

    Ikhlas dari,
    Mak usu..

    p/s: Maybe mung paham kot, nape aku mak usu.. =p

  2. 2 beluncas May 21, 2009 at 8:31 am

    hoho…fadniena! ha! jgn x dtg lawat aku…aku gigit pusat ko nnt.

  3. 3 fadz~ May 21, 2009 at 9:13 am

    ngaa..jangan geget.. ^_^

    kalo kat semenanjung leh la aku pegi.. kat bintulu, x dapek la aku nk melawat.. insyaAllah, aku udah kelapangan di masa itu.. KL-Melaka, dekat aje kn? leh balik ari kn? hikhik..

  4. 4 'Ain Nasir May 21, 2009 at 2:00 pm

    Jamie, salam!
    wah excited daku…weh, baik2 naik di dalam flight nanti…sure tak selesa amat…selama ni aku baca buku Obs (aku PERLU baca) dan cube nak memahami prenancy process dan mcm2 lg la…Tp pas bc entry ko ni, cam lain lak perasaan aku. Weh, aku balik tgh2 July, sempat tak aku nak melawat ko di Melaka? huhuhuhu…
    Semoga selamat semuanye, bagus la baby gerak2…Baby jgn nakal2 dgn mommy Jamie tw, Mommy Ain (leh tak aku nak suruh anak2 kwan2 aku pggl aku ni? cam best, lbh best dari MakCik Ain or Aunty Ain..hehs) piat telinga kamu…

    Ceria2 kan lah diri mu dgn permengandungan ini dan tabahkan lah hati mu.
    Semoga dimudahkan semuanya

    Eh, terpanjang sudah…

    -rakanmu yg overexcited ni-

  5. 5 fatihah May 21, 2009 at 3:49 pm

    ganbare pn.jamie..

    hi fadz!!

  6. 6 beluncas May 24, 2009 at 10:02 am

    fad n fatihah: wohoo..men hai2 di blog aku..wahaha. fad, lawat aku kt melaka la..kt bintulu aku keje da =D

    ain: tgh2 july? seharusnya aku masih ada di umah ku. ye..siler dtg yer.. msg2 dulu ke (tp time msg kene kenalkan diri sape..haha..aku tuka fon..byk number lama da ilang. number latest ko leh mntak kt cik fana or bibranie). time dtg siler bawak kuih muih ape yg patut..nyum2.

  7. 7 nadxoxo May 25, 2009 at 1:53 pm

    jamie, post la gamba latest hihi😀

  8. 8 'Ain Nasir May 25, 2009 at 6:11 pm

    cehs…ko nak kuih muih pe?
    klw aku dtg melawat, InsyaAllah aku bawakan…:D
    Pape aku contact cik Fana nanti..

  9. 9 azreen May 26, 2009 at 6:04 am

    jamie love your update, so true and honest sesuai dibaca & dipahami by your peers. takde sugar coating, siap ada moral lagi. hehe. anyway, take care, you are only a few weeks away. congratulations in advance! nanti post gambar baby ok

  10. 10 beluncas May 27, 2009 at 12:38 pm

    nad: cess…saja nk tgk kegemokkan aku. ok2, kalau tangkap nnt aku buh =D

    ain: ape ek nk pau ko neh? buat la pape kek2 yg patut ^_^

    azreen: waa..da congratez aku in advance =D tq~ nnt aku post gmbr baby, iA.

  11. 11 chemun May 28, 2009 at 11:50 pm

    jamie..bulan 6 dan ke atas aku praktikel kat Cheng..leh ar aku mencarimu di Melaka..semoga ko selamat sampai cni dengan gembira dan selamat..huhu…leh tgk perubahan ko nnt..hihihihi..

  12. 12 enaf June 3, 2009 at 8:57 am

    wah, jamie telah mengupdate!
    bu jamie jgn risau. doctor sy kata 90% delivery normal. m’doakan mommy dan baby selamat. yeay! amiin..

    aku balik early july. nak pakat ngn mommy Ain la. eh, tp aku xnk mommy. nak Bunda enaf. haha. mari kita murahmeriahkan rumah jamie🙂

  13. 13 Fairuz Yusof June 4, 2009 at 3:25 pm

    Salam Jamie,

    Wah, semoga semuanya selamat. =). TQ for sharing this wif us. True enough, anak2 lelaki ni tak prihatin sket bab2 cmni. Papepn,nnt baby membesar, criter la ur experience ms preg. It helps them to understand. It works for me and do hope from them too.

  14. 14 klise June 8, 2009 at 12:15 am

    ayat last tuh mmg semangat keibuaan sejati tu…. respek abes o>

  15. 15 miza June 19, 2009 at 4:21 am

    aaaaaaa…………

    everytime aku singgah blog o, ko mesti ada citer takut utk akuuuuuuu…

    aaaaaaaaaaaaaa…………

    takutnya…

  16. 16 nadxoxo July 23, 2009 at 6:26 am

    jamie..nnt kalo xbz ngn baby, letak la gamba baby kat blog eh hihi


Leave a Reply

Archives

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 4 other followers


